Gvydion

Gvydion
main char /Gvydion/ Warband crpg mod 34 l

piątek, 23 stycznia 2009

Iluzja w iluzji, Nagardżuna rzekł : nie ma czasu .

Dorotka wmawiała mi kiedyś, że jestem eskapistą. Ksiażki i gry komputerowe*, pochłaniane w niebotycznych ilościach (rozmawialiśmy o tym parę lat temu, przed epoką mmorpg) pozornie można uznać za ucieczkę od "prawdziwego życia". Jednak jeśli to co jest ma naturę snu, iluzji, pozoru, Maji ...
To nieważne dokąd zawędruje nasz umysł ! (liczy się Umysł jako taki)!! Czy można być celowo nieuważnym ? nieświadomym ? a nawet jeśli to po co nam taka wyprawa ?
W światach alternatywnych, jakkolwiek sztuczne by nie były, też rośnie zielona trawa i jest niebieskie niebo. Jeśli Dharma jest wszechobecna to problemem może być tylko nadmierne przywiązanie (i ewentualny żal po utracie obiektu fascynacji).
Czas płynie przez palce bezsensownie i bezowocnie ?

Nagardżuna nazwał czas złudzeniem:


"1. Istnienie czasu teraźniejszego i czasu przyszłego z góry zakłada istnienie czasu przeszłego.
Czas teraźniejszy i czas przyszły istnieją przeto w czasie przeszłym.
2. Jeżeli czas teraźniejszy i przyszły nie istnieją w nim, w jaki sposób mogą one istnieć, zakładając z góry czas przeszły?
3. Bez założenia z góry czasu przeszłego, istnienia tych dwóch rzeczy (czasów) nie można udowodnić.
Dlatego też ani czas teraźniejszy, ani przyszły - nie istnieją .
4. W ten sam sposób można zanalizować 2 pozostałe (czasy).
Tak też można traktować "najwyższy", "najniższy", "pośredni", itd., jedność i zróżnicowanie.
5. "Czas", który płynie nie może zostać "schwytany", a niezmienny "czas", który możnaby schwytać - nie istnieje.
6. Ponieważ czas jest uzależniony od rzeczy, jak więc może on (istnieć) bez rzeczy ?
Nie ma takiej rzeczy, któraby istniała; jakże więc, czas może stać się (czymś) ? "

"ANALIZA CZASU Nagardżuna (Buddzyzm Kraków 1987 Wydawnictwo Lit-Art.)

Choć rzecz jasna nasze działania mają znaczenie etyczne (karmiczne ?).

* Kwintesencją eskapizmu czasem (dla niektórych?) bywa RPG, ale to inna para kaloszy (złoty środek jak zawsze kluczem).

Brak komentarzy:



Czang-Kaj-Szek, Roosvelt, Churchill. Konf. w Kairze