Gvydion

Gvydion
main char /Gvydion/ Warband crpg mod 34 l

sobota, 5 lutego 2011

To co drążyło także P.K Dicka

http://www.zen.pl/szczecin/?kongan-nam-chan-zabija-kota,14


Kongan: Nam Chan zabija kota

DZIEWIĄTA BRAMA

Nam Chan zabija kota

Któregoś dnia Mistrz Zen Nam Chan
siedział w swoim pokoju. Na zewnątrz było bardzo,
bardzo gwarno. 250 mnichów z zachodniej strony i
250 mnichów ze wschodniej strony walczyło o kota.
"To mój kot!". "Nie ! To mój kot!". "Nie !
To mój kot!". Walka! Wielki hałas!
Rozgniewało to Mistrza bardzo, ponieważ mnisi
zamiast praktykować walczyli tylko,
a umysły wszystkich stawały się umysłami kota.
Tak więc, Mistrz uniósł kota i wrzasnął:
"Wy! Dajcie mi jedno słowo, a uratuję kota!
Jeśli nie dacie mi tego słowa, zabiję go!".

W tym czasie Jo Ju był uczniem Mistrza Nam Chana.
Tego wieczoru, powrócił on właśnie do świątyni i
Nam Chan opowiedział mu o tym, co się wydarzyło.
"Tak więc zabiłem kota. Gdybyś tam był wtedy,
co byś uczynił?". Jo Ju zdjął buty, położył je
sobie na głowie i wyszedł. Mistrz Nam Chan
powiedział z żalem: "Gdybyś wtedy był tam,
mogłeś ocalić kota".

Pytanie:
1. Nam Chan powiedział: "Dajcie mi jedno słow a uratujecie kota!".
Gdybyś tam był co byś uczynił?
2. Jo Ju położył buty na głowie. Co to znaczy?
3. Dlaczego ten wysokiej klasy Mistrz Zen złamał wskazania zabijajc kota?

Komentarz:
Nam Chan, Jo Ju i wszyscy uczniowie są martwi. Kot miałczy, "Miał, miał".

*****

Praktyka konganów

Praktyka konganów jest pradawną formą pytania i odpowiedzi. Dosłownie kongan oznacza "zapis publiczny". Kongany są to więc zapisy publiczne dawnych Mistrzów Zen. Odpowiedzi są zakorzenione w rzeczywistości, która znajduje się poza czasem i przestrzenią, poza lubieniem i nielubieniem. Jedną z funkcji konganów jest dać tobie Wielki Pytanie, jeżeli go nie masz. Inną jest wyeliminować "haczyki" z umysłu. Każdy kongan posiada pętlę i jeżeli nie możesz jej rozwiązać, to dlatego, że haczyki w twoim umyśle złapały się w pętlę konganu. Siedzenie utrzymując kongan jako pytanie jest jedną z głównych praktyk Zen.

Brak komentarzy:



Czang-Kaj-Szek, Roosvelt, Churchill. Konf. w Kairze